Eind april 1958 deed de Internationale Tulpenrally Eindhoven aan voor een tijdcontrole. Onder de vele belangstellenden bevond zich één van de oprichters van Saab Club Nederland. Hem vielen een paar fraai gevormde auto’s op, die een geluid en een uitlaatwalm produceerden die aan DKW deed denken, maar wiens naam nog een mysterie was. Saab, u had het kunnen vermoeden, een nieuw merk uit Zweden waarvan de Amsterdamse Rijtuig Maatschappij NV. (A.R.M.) te Amsterdam, de importeur voor Nederland was.
Een briefje naar die onderneming was gauw geschreven, met de vraag of Saabs in Nederland ook tweedehands te koop waren. Had de A.R.M. een foldertje gestuurd of een kort briefje geschreven, dan was er misschien niet veel gebeurd. Maar nee, ze stuurden hun verkoopleider naar Eindhoven met een hippe rode 93 uit 1957. Meneer mocht sturen en de familie was meteen verkocht. De Saab nog niet, want voor een beginnend gezin was de nieuwprijs onoverkomelijk.
1959 een 92 te koop aangeboden
Toen de A.R.M. omstreeks 1951 werd aangesteld als Saabimporteur voor Nederland, was er nog geen export van Saabs uit Zweden. Om Zweedse toeristen in het buitenland te kunnen helpen, werden wat onderdelen bij relaties buiten Zweden neergelegd.
Zo ook in Nederland bij de A.R.M. Die onderneming kocht als bewijs van waardering voor de relatie drie Saabs type 92 en liet die door haar staf rijden. In 1957 werd met de import in Nederland een echt begin gemaakt en de eerste dealer werd Garage de Snelheid.
Toen de A.R.M. één van haar oude 92’s uit 1951 wilde afstoten, gebeurde dat door tussenkomst van de Snelheid. Rond Hemelvaartsdag 1959 plaatste de Snelheid hiervoor een advertentie in een landelijk ochtendblad, zo kwam de 92 in Eindhoven terecht!
De nieuwe eigenaar was beretrots en liet geen gelegenheid voorbij gaan om de loftrompet te steken. Ondanks het feit dat hij in de zomer van 1959 de 92 in de eerste versnelling uit Venti Miglia naar Eindhoven terug moest rijden!
De oprichting van een club
Het enthousiasme bleef en zoiets moet met verwante zielen worden gedeeld. Een club moest er komen en er werd de A.R.M. gevraagd om de adressen van andere Saabrijders. Vanuit Nieuwerkerk aan de IJssel had een enthousiaste 93 rijder net iets eerder om de adressen gevraagd en ze gekregen.
Beide initiatiefnemers besloten de handen ineen te slaan en verzonden met elkaar de uitnodiging voor een kennismakingsbijeenkomst waaruit eventueel een club zou kunnen ontstaan.
De oprichtings-bijeenkomsten op zaterdag en zondag 28 en 29 november 1959 in de Witte Bergen waren een doorslaand succes. Ze werden bezocht door ongeveer tien respectievelijk dertig wagens. De eerste redactie van redactie van Saaberichten (één b) bestond uit drie leden. De contributie werd vastgesteld op 10 gulden per jaar met 5 gulden entreegeld.