In maart 1986 wordt bericht over een rit die de AMC Ede voor de Saab Club heeft georganiseerd, de Driestromenrit. Het bestuur gaat op bezoek bij de Saab Club in Tsjecho-Slowakije en komt met mooie verhalen over ongekende toestanden thuis. Eind 1986 organiseren wij in Lelystad een internationaal treffen en dat wordt een groot succes. De beautycontest oogst veel lof: de 93 van Gert Bengtsson wordt allerwegen als mooiste geprezen, maar de door zijn vrouw gereden Sonett tweetakt doet er weinig voor onder.
In Saaberichten start een serie stukjes over de Zweedse keuken en die serie heeft lang gelopen en menigeen het water in de mond doen lopen. Er zijn dan 750 leden. Boeken- en modellen nieuws krijgt nu in ieder nummer van het blad een behoorlijke ruimte en het aantal verzamelaars groeit met de dag.
In de zomer van dat jaar viert Saab in Zweden een groot feest. De fabriek bestaat vijftig jaar en de autoproductie is nu veertig jaar op gang. Een grote groep uit Nederland maakt het feest mee. Op dat feest zien we voor het eerst een Saab Monte-Carlo V4 met een Saabo caravan. Die dateert weliswaar uit de jaren zestig, maar is door het geringe aantal geproduceerde eenheden een zeldzaamheid.
Samen met de Fiat Club houden we een gezellige dag in de dierentuin in Amersfoort. Ons blad staat vol gevarieerde artikelen en er zijn 900 leden. Toch lezen we in de ingezonden stukken klachten over de slechte opkomst van de leden.
‘Smoke gets in your eyes’ en op naar de 30 jaar
Het internationale treffen vindt plaats in Engeland in, en om het automuseum in Beaulieu, om het vijfentwintig jarig bestaan van de Engelse Saab Club te vieren. Een knaap van een feest in een geweldige entourage.
Dat de band op het slotfeest eindigt met ‘Smoke gets in your eyes’ kan zowel met onze emoties te maken hebben, als met de deelnemende tweetakten. We treffen op het feest voor het eerst Noorse collega’s van de ‘GammalSaabens Venner’, letterlijk vertaald ‘vrienden van de oude Saab’, die met de enige drie 92’s die Noorwegen dan rijk is, zijn overgestoken.
In de jaarvergadering van 1989 treedt een keurmeester van de R.D.W. toe aan het bestuur. Dit biedt mogelijkheden voor het gebruik van een R.D.W. keuringsstation voor de inspectiedagen. De technische commissie creëert haar eigen logo, de ‘Pruts- en Klungeltrol’.
Het 30-jarig jubileum wordt met een feest in Vianen gevierd. De dagen na het feest is er nog een mooie toertocht die eindigt met koffie en gebak in Slot Zeist.
1990 Saab en GM
De ARM handelt nu ook in caravans; natuurlijk van Zweedse origine, Polar en Sävsjö. Er is een verhaal over een Saab Limousine – maar dat is meer huisvlijt – en de carburateur motor in de 900 heeft zijn langste tijd gehad. Een internationaal treffen vindt in Haltern (Duitsland) plaats, kort over de grens en dus royaal door onze leden bezocht. Een mooie ontvangst in Schloss Nordkirchen, het Versailles van Westfalen.
In 1990 begint de samenwerking tussen Saab en General Motors. De echte fanatici hebben zo hun twijfels, maar die gaan geleidelijk over. Het kan wel eens zo zijn dat de relatief kleine autoproducent Saab, als bewerker van het topsegment bij GM, een kans op overleven in de autojungle heeft gekregen, die het mogelijk anders had gemist.
In Nederland is de ARM inmiddels kind van de Hagemeyergroep geworden en naast haar dochter AIM, de Saabimporteur, treedt nu ook GREMI te Groningen, de importeur van LADA en KlA, tot de groep toe. In de zomer is er een dorp op stelten gezet met een automanifestatie: ‘Wehl on wheels. We zijn erbij, bij al die auto’s in al die straatjes en al die toeschouwers. Op 26 augustus 1990 overlijdt Albert Trommer, ons Zweedse erelid, de man die in Zweden voor de buitenlandse Saab-clubs zo ontzettend veel heeft gedaan.
Van ENAC naar FEHAC
Het samenwerkingsverband tussen de merkenclubs is inmiddels heel erg veranderd. Tegen het eind van de jaren zeventig is de ENAC geruisloos ter ziele gegaan. In 1976 is de Federatie Historische Automobielclubs, de FEHAC, opgericht. In 1990 ondergaat de FEHAC een uitbreiding omdat ook motorrijwielen en allerlei voertuigen daarmee verwant, tot de Federatie toetreden.
De FEHAC is dan de belangenbehartiger voor het klassieke motorvoertuig geworden en Saab Club Nederland treedt toe omdat de groep liefhebbers van klassieke Saabs almaar in getal toeneemt. Bovendien spreekt de FEHAC ook de rallyliefhebbers aan, omdat zij de Nederlandse vertegenwoordiger is van de FIVA, de internationale federatie waaronder de rally’s voor klassieke motorvoertuigen vallen.
Nog enkele hoogtepunten uit de Saaberichten van 1990. Er zijn verslagen over een Zwedenreis (alweer!) en een midzomerfeest in Groningen. Er is een uitgebreid verhaal over de Saabo 260 caravan, waarvan dan het enige exemplaar in Nederland is gearriveerd. Ook zijn er verslagen over de Viking en over demonstraties rijden op ijs en in de sneeuw onder leiding van ene E. Carlsson. Betere instructie lijkt nauwelijks mogelijk!
In de jaarvergadering van februari 1991 blijkt het financieel beleid vruchten af te werpen: de club staat aan het hoofd van een ongedacht kapitaal: fI7.000,-. Bij de verslagen een test van Alfa Romeo vs Saab en het 100 jarig jubileum van Scania. Er is ook een oude herinnering van Gunnar Häggbom over de Monte Carlo rally, die hij in 1962 als navigator van Erik Carlsson beleefde en stukken over de Vogezenrally en de Zwedenreis 1991. En dan is er ook nog een Vikingtocht die niet al te best is uitgezet en waarvan de uitslag daardoor foutief is.
1992-1993 Regio Limburg en ‘l only remember your wife’
Al enige tijd is er een levendig clubleven in Limburg. Dit leidt tot het ontstaan van de regio Limburg binnen de club die de Limburgse leden goed bij het clubgebeuren betrekt en zelfs leden van over de grens binnenbrengt. Het idee vindt navolging en in 1992 worden dan ook de eerste schreden gezet van iets wat de regio Noord zou kunnen worden.
Het ledental van club schommelt enigszins onder de 1000 leden. Wat er jaarlijks bijkomt, valt er ook weer af. Maar de animo voor Zweden is en blijft groot. Er is weer een flinke delegatie in Trollhättan voor het vijfjaarlijks Saabgebeuren. Een mooi feest met alles erop en eraan wat zo’n feest gezellig maakt. De uitsmijter komt van Erik Carlsson, die bij de prijsuitreiking tegen een deelnemer zegt: ‘I don’t remember your car, I only remember your wife … !’ Het verslag wordt voor de eerste maal in de Saaberichten opgeluisterd met kleurenfoto’s.
In 1993 zijn er twee hoogtepunten. Allereerst het internationale evenement dat in Noorwegen is georganiseerd. Ze hebben daar geen Olympiade, maar een Saabiade in gedachten, en wel de Saabiade ’93. Een gezellig weekend rond Lillehammer en Hamar, met een bezoek aan het Vikingskipet waar onze Nederlandse schaatsers zoveel moeite hebben gehad met Johan Olav Koss. De feestavond in Hunderfossen is wat benauwd omdat de opkomst groter is dan de zaal toestaat. Heel charmant is de aanwezigheid van mevrouw Greta Molander, inmiddels hoogbejaard, die al in 1937 de Monte Carlo reed en in diezelfde rally in 1952 de damesprijs won met een Saab 92!
In de Noordelijke Oldtimer Manifestatie heeft de club voor het eerst een grote beurs aangedaan met een mooie inzending van een stuk of zes Saabs. Het begin van een ruimere presentatie naar buiten die uiteindelijk weer zal leiden een verdere groei van het ledental. De Vogezenrally wordt voor de tweede maal door Fred en Rob Heuft gewonnen en verder zijn er allerhande kleinere evenementen. Daaronder een ‘Noord-Brabant treffen’, een regionale bijeenkomst met een beauty contest en een gemengde Belgisch-Nederlandse jury.
1994 35-jarig jubileum in Rosmalen
Het 35-jarig jubileum werpt zijn schaduw vooruit. Het zal een knalfeest worden in en om het Autotron in Rosmalen. Saaberichten krijgt een nieuwe vormgeving: het aloude A5 formaat (het ‘boekje’) wordt verlaten en het blad komt in volle glorie op A4 (magazine) voor de dag. Het eerste nummer in die uitvoering is jaargang 35 nummer 3, de uitgave voor ons jubileum. In veelkleurendruk en met veel foto’s.
Het jubileum in Rosmalen wordt ingeleid met het blad, waarin de geschiedenis van Saab en de productontwikkeling centraal staat. Het evenement kent bekende elementen als de beauty contest, een statische show van alle types Saab, een Zweeds buffet, muziek, dans en speeches, een gemeenschappelijk ontbijt in het Autotron, museumbezoek en barbecue. Voeg daarbij de mogelijkheid om het gehele museum doorlopend te bezoeken en u begrijpt hoe leuk het werd. Uit Zweden komt onder andere Erik Carlsson die tot erelid wordt benoemd.
De rest van het jaar kent toertochten in Friesland en Midden-Nederland, de Viking, een Zwedenreis en een internationaal getinte Limburgtour. Saaberichten gaat uitgebreid in op de Saabhistorie in rally en sport en op de modelletjes onder de titel ‘Kleintje Saab’. De club bloeit na 35 jaren als nooit tevoren; het ledental ligt ruim boven de 1000 en er zijn activiteiten door het gehele land.
Per-Olaf (Pelle) Rudh, de opvolger van Albert Trommer als ‘Museumchefen’ in Trollhättan, met wie wij ook weer fijne contacten hebben opgebouwd en die, als oud-technicus voor Erik Carlsson, zo smakelijk over de rallywereld kon vertellen, overlijdt helaas in 1995. De derde generatie heeft zich gemeld in de persoon van Peter Bäckström en ook met hem is de goede sfeer bewaard gebleven.